Zakończono pilotażowy projekt „Transport na życzenie”
W dniu 26 maja 2023 r. zakończono pilotażowy projekt „Transport na życzenie”, realizowany w okresie od 27 maja 2022 r. do 26 maja 2023 r., przez gminy Golczewo i Międzyzdroje w partnerstwie z powiatem kamieńskim.
Projekt opracowany był na podstawie raportu Banku Światowego Catching-Up Regions, którego celem było zintegrowanie funkcjonowania sieci połączeń komunikacyjnych oraz eliminacja wykluczenia transportowego mieszkańców gmin Pomorza Zachodniego.
Wiodącym celem projektu była integracja transportu kolejowego i usług przewozów okazjonalnych. Transport na życzenie stanowił środek komunikacji dowożący pasażerów na kolej, był także jednym ze sposobów dojazdu do lekarza, szkoły, urzędu czy pracy. Usługa była świadczona wzdłuż określonych korytarzy komunikacyjnych, tj. w gminie Golczewo na trasie Golczewo – Wysoka Kamieńska (przez miejscowości Samlino, Niemicę, Koplino, Dargoszewo, Kozielice oraz Baczysław, Kretlewo, Gadom, Kłęby), a w gminie Międzyzdroje na trasie Międzyzdroje – Lubin (przez miejscowości Wicko i Wapnica). Oferta transportu na życzenie kierowana była także do osób dojeżdżających do pracy w Szczecinie, Świnoujściu, Wolinie, Kamieniu Pomorskim, czy innych miejscowościach, do których dostęp został ułatwiony dzięki usłudze transportu na życzenie.
Rezerwacją przejazdów i koordynacją działania usługi zajmowali się dyspozytorzy, zatrudnieni na czas realizacji projektu w dyspozytorni utworzonej i prowadzonej przez Powiat Kamieński – partnera projektu. Mieszkańcy mieli także możliwość bezpośredniej rezerwacji usługi przejazdu za pośrednictwem mobilnej aplikacji BLEES, przy użyciu własnego smartfona.
W ciągu 12 miesięcy funkcjonowania projektu, z usługi skorzystało łącznie ponad 9,5 tysiąca pasażerów, z czego 5900 w gminie Golczewo i ponad 3600 w gminie Międzyzdroje.
Przygotowania do wdrożenia tego pilotażowego projektu trwały kilka lat. W roku 2022, po zakończeniu prac przygotowawczych, gminy Golczewo i Międzyzdroje podpisały umowę na dofinansowanie zadania z Województwem Zachodniopomorskim, którego Instytucją Pośredniczącą był Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie. Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego dofinansował to zadanie ze środków własnych oraz środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020.
Łączny koszt projektu wyniósł blisko 900.000,00 zł, z czego 95 % stanowiło dofinansowanie.